ABD'li otomobil devi General Motors'un 2026 sezonu için Formula 1'e katılımı resmen onaylandı. Yeni takıma lüks Cadillac markasının adı verilecek.

GM'in teklifinin onaylanması kararı, şirketin gelecek yıl spora girmek için F1, daha önce Cadillac ile bağlantısı bulunan ABD'li ekip Andretti'nin teklifini reddetmişti. Ancak GM'in yılın ilerleyen dönemlerinde ortaya koyduğu yeni teklifteki daha büyük kararlılığı, F1'i Cadillac'ı kabul etmeye ikna etti.
F1 ve motor sporlarının yönetim organı FIA'dan yapılan ortak açıklamada, Cadillac'ın teklifinin "ilgili sportif, teknik ve ticari değerlendirmelerin tamamlanmasının ardından" onaylandığı belirtildi. Başvuruyu, ilk teklifin revize edilmesi amacıyla ABD'li TWG kuruluşu yapacak.
İngiltere'de Silverstone'da bir merkez bulunduran yeni ekip, GM ve TWG'nin ortak çalışması olacak. ABD'li Andretti Global ekibinin sahibi Dan Towriss ve TWG'den Mark Walter diğer önemli yatırımcılar olacak. Eski Indycar ve F1 sürücüsü Michael Andretti, kurduğu takımla artık ilgilenmiyor. 1978 dünya şampiyonu olan babası Mario, danışman olarak görev alacak.
TWG, geçen yıl 2010-16 yılları arasında F1'de yarışan Manor takımının kıdemli isimlerinden Briton Graeme Lowdon'ı takım müdürü olarak atadı.
F1 Başkanı ve CEO'su Stefano Domenicali: “Kasım ayında da söylediğimiz gibi, General Motors'un F1'e bir Cadillac takımı getirme konusundaki kararlılığı, sporumuzun evriminin önemli ve olumlu bir göstergesiydi. GM ve TWG'ye aylarca süren yapıcı etkileşimleri için teşekkür etmek istiyorum ve 2026'dan itibaren Formula 1 için heyecan verici bir yıl olacak olan bu yılda takımı gridde ağırlamayı sabırsızlıkla bekliyorum” dedi.
F1, Andretti'nin ilk teklifine kıyasla farklılaştırıcı olarak gördüğü temel faktörlerden etkilendi. Bunlar, önümüzdeki yıllarda tam bir fabrika takımına olan bağlılık, zorunlu bir motor sağlamak için F1 kurallarına güvenmek yerine Ferrari ile motor tedariki konusunda bir anlaşma ve GM'in gelecekte kendi motorunu üretme taahhüdüydü.
Andretti'nin başvurusunun ABD Adalet Bakanlığı tarafından reddedilmesi kararına ilişkin F1'deki soruşturma da bunda rol oynadı. F1'in yönetim organı FIA, Andretti'nin katılımını F1'in ilk reddetmesinden önce onaylamıştı.
FIA Başkanı Muhammed Ben Sulayem, kararı "dönüştürücü bir an" olarak nitelendirdi. Towriss ise: “Geçtiğimiz yıllarda, F1'e sıra dışı bir giriş için sağlam bir temel oluşturmak amacıyla GM ile el ele çalıştık. FIA ve F1'den bugün gelen nihai onayın ardından hedefimiz 2026 yılı olduğundan, çalışmalarımızı hızlandırıyoruz; tesislerimizi genişletiyor, son teknolojiyi geliştiriyor ve en üst düzey yetenekleri bir araya getirmeye devam ediyoruz” diye ifade etti.
GM'in F1'e olan ilgisi, gelecek yıl tanıtılacak yeni motor düzenlemeleri ve yeni şasi kurallarından kaynaklanıyor. Bunlar, motorun hibrit kısmının ürettiği güç oranını şu anki yüzde 20'lerden yaklaşık yüzde 50'lere çıkaracak ve tamamen sürdürülebilir yakıtların kullanımını zorunlu kılacak. Yeni kurallar, GM'in ABD'li rakibi Ford ve Alman Audi'nin ilgisini çekmede etkili oldu ve Honda'nın başta F1'den çekilme kararı almasının ardından sporda kalmaya ikna olmasını sağladı.
Ford, 2026'dan itibaren kendi motorunu üretecek olan Red Bull ile ortaklık başlatırken, Audi ise Sauber takımını satın aldı ve gelecek yıldan itibaren markasını değiştirecek. Honda ise gelecek sezon Red Bull'dan ayrılarak Aston Martin'in fabrika ortağı olacak.
Alpine takımının sahibi olan Renault, F1 için kendi motorunu üretmeye devam etmenin maliyet açısından etkili olmadığına karar verdi ve uzun süredir devam eden programını sonlandırdı. Alpine, gelecek yıldan itibaren Mercedes motorları satın alacak.